Riezu dan Syampu Rambut

Salam Sume~~~

Ramai kate rambut ni mahkota wanita.. klu x jaga dgn baik nnt x cantek plak... bygkan rambut kite kusut, mengembang, keras, kasar, n rosak... Euwwwww~~~ hodoh giler~~

aduh~~ skali tgk dh macam HANTU KAK LIMAH pulak!!

Today, i wanna talk about shampoo yg saya penah guna..Saya nk kongsi ngan u guys about my experience tentang syampu2 yg penah saya guna n maybe sedikit-sebanyak boleh bg input pd u guys..


Well, tipu la kn klu u guys x penah tukar2 shampoo bg mengatasi masalah rambut dan kulit kepala.. Saya pon x terkecuali k~~ hehehehehehe... mmg byk shampoo la sy guna.. Masalah paling ketara yg saya and u guys hadapi confirm kelemumur, rambut gugur, kulit kepala gatal, rambut kering dan rosak... Berikut adalah sejarah penggunaan shampoo by me.. hahahahahhaha

1. Koleksi Shampoo Rejoice yg penah sy guna.

Rejoice Rich 3 in 1

Ini merupakan syampu paling lama sy pakai..Sume org tahu syampu  Rejoice ni pon dah wujud lama kat pasaran.. Dari saya kecik samapi ke dh remaja saya guna syampu ni.. Saya guna syampu Rejoice Rich 3 in 1.. mmg ok la... rambut lembut and wangi~~ hihihihihihi.. Selain tu, saya penah guna Rejoice Fruity Smooth.

Rejoice Fruity Smooth

Saya guna shampoo ni masa saya kene tahan wad hospital coz kene demam denggi (merana woooo~~ seminggu duk dlm wad.) Saya beli shampoo ni pon terdesak coz shampoo yg slalu saya guna x de.. Menjadi kebiasaan la klu dh sakit duk kt wad ni mmg x cuci rambut.. hahahaha.. x de mood kot nk cuci rambut ni.. Akibatnya, rambut totally messy, kusut, mengerbang, gatal2.. Ahhhhh~~ bila dapat cuci rambut time tu, rasa syok la plak... bau wangi... dh lama kot x cuci rambut... tp yg x bestnya, x sampai 1 hari, kulit kepala jdi extremely gatal!!! kelemumur jgn cakap la.. dh macam salji kat GUNUG EVEREST tau tak!! seb bek beli botol kecik.. tp sgt membazir skali pakai je.. lps tu trus masuk tong sampah.. what the waste~~~

2. Clairol Herbal Essence Botanical Shine


Saya guna shampoo ni masa zaman sekolah.. nice and soft bila pakai shampoo ni..Masa shampoo ni baru keluar kat pasaran, harganye jgn cakap la.. kira time tu mahal.. tambah2 time tu zaman kegawatan ekonomi... Saya guna shampoo ni 2 botol je.. After that stop... hihihihi

3. Shampoo Rangkaian Sunsilk
Sunsilk ni pon saya guna masa zaman sekolah dlu.. Sunsilk ni gak la antara shampoo paling banyak kali tukar. 
Black Shine
 
Hair Fall Solution
Anti-Dandruff 

Antara sume shampoo sunsilk saya penah pakai shampoo ni la yg paling sy suka n sy mmg beli satu set. 
Damaged Hair

Overall, Sunsilk Damaged Hair ni mmg membantu mengatasi masalah rambut rosak and rambut kering. The best thing about this shampoo is rambut saya jadi sangat halus and soft.. huhuhuhuhu.. To be honest, rambut sy sangat tebal dan keras cam besi dawai.. hahahahhaha.. Bila saya guna shampoo ni the 1 set, sy mmg sgt berpuas hati.. Bila saya main2 ngan rambut, rasa syok sgt.. lembut, halus, wangi~~ LOVELINESS~~ tp sy ada perasan something bila saya guna set ni.. Bila saya x guna conditioner and hair mask about 3 days, saya dapat rasa rambut saya dh x lembut dan halus... Kite pon tau kite x boleh pakai conditioner and hair mask terlalu kerap.. Bila dh beli 1 set ni, confirm la pakai duit byk.. time tu lak masih study kt university n duit pon x byk coz kene berjimat.. Saya selang seli penggunaan conditioner and hair mask.. hihihihihi

4. Clear
Clear popular sebab bintang Korea, Rain jadi duta and model iklan produk ni. Rasanye sebab trade mark iklan ni kot.. "HITAM NAMPAK KEMAS, HITAM TANPA KELEMUMUR".. hahahahha~~ Lagi 1 sebab Christiano Ronaldo.. (x heran pon ngan CR ni~~ PORTUGAL kalah menentang SPAIN mlm td.. hahahahahaha~~ sorry ye peminat team PORTUGAL :p) 

Clear Dry Scalp and Itch Control

Saya guna shampoo ni untuk atasi masalah kulit kepala gatal. Ternampak la shampoo Clear ni masa beli barang kat kedai. tambahan pula, nampak pulak perkataan ITCH CONTROL ngan harapan dapat la kurangkan masalah gatal2 ni. tapi sebaliknya berlaku... shampoo ni bukan nye control masalah kulit kepala gatal, TAPI MENAMBAHKAN KEGATALAN KULIT KEPALA ADA LAAA~~.. adoi~~~ EXTRA!! RAMBUT BERTAMBAH BANYAK GUGUR!!! Sabor je la.. saya x tau la pengguna lain cam ne.. tapi shampoo ni mmg x sesuai langsung ngan sy.. mmg x boleh lupa la kegatalan kepala time tu... hahahahah..

5. Pantene Hair Fall Control
Shampoo ni pon sama je macam shampoo Clear kt atas ni.. tapi baik sikit la dr Clear.. hahahahahaha.. Kulit kepala x gatal sangat.. tp yg x syoknye RAMBUT GUGUR TAHAP DEWA kotttt~~ (seb bek tahap dewa.. klu dh masuk tahap MAHADEWA tu mmg kene pegi buat hair treatment kat saloon la jwbnye). Waktu ni baru 1st time pakai shampoo Pantene. Tgk kt iklan bukan main kate dapat mengurangkan keguguran rambut tapi hampeh~~ (Antara consumer yg tertipu ngan iklan TV.. hahahahha). Tapi x ley kate cam tu.. ada jugak pengguna yg pakai shampoo ni sesuai utk mereka ni.. Well, depand pada rambut kite..

6. Himalaya
Masa saya pegi farmasi nak cari barang keperluan saya, ternampak la shampoo Himalaya ni.. tetibe datang pembantu farmasi tu datang n say "Shampoo ni bagus n ramai customer yg beli." sy pon "Oh ye ke?" Masa tu terdetik kat lam hati nak try. Bile tgk shampoo ni mengandungi herba trus je amik and pay.. hahahahaha..
Himalaya Protein Shampoo with Conditioner

Shampoo ni pada saya~~ NOT BAD~~ mengandungi herba dan protein yg baik utk menguatkan rambut.. Masa 1st time pakai shampoo ni, rasa syok sgt.. After 3 days using this shampoo, sy dpt lihat perubahan pada kadar keguguran rambut.. BERKURANG!!! X DE MASALAH KEGATALAN RAMBUT... saya ada check kandungan shampoo ni kat botol ni, NO SLS!! patut la ok~~ tapi malangnya,saya x dpt nak cari shampoo ni lagi kt mana2 farmasi, Watsons and Guardian. Yang ada just Protein Shampoo je.. To be honest, mmg susah nk cari Conditioner Himalaya ni.. So sangat mengecewakan.. Saya ada gak pakai shampoo Himalaya yang lain.
 
Himalaya Anti-Dandruff

Saya x bpe puas hati ngan shampoo ni.. Walaupun shampoo ni dapat atasi kelemumur tp sy mengalami keguguran rambut.. rambut sy x lembut and sikit kusut.. sy x bpe suka bau shampoo ni.. hurmmmm... 

7. Safi Kurma
Overall, shampoo ni ok la.. Biasa2 je.. tp best about this shampoo, rambut x kering and kurang sket keguguran rambut.. Harganye pon murah.. hhuhuhuh

8. Watsons Cream Shampoo Eucalyptus

THE WORST SHAMPOO I EVER USED!!! harganya sgt murah.. 1 litre hanya RM9.90 SAHAJA!! giler x?? tp result nye sgt TERUK!! Rambut sy menjadi kering, rosak, kulit kepala gatal melampau, kelemumur, and keguguran rambut yang melampau!! Shampoo ni saya guna wat cuci tandas je...

9.Head and Shoulders Smooth and Silky


Untuk kembalikan semula rambut saya menjadi lembut, bermaya, without scalp, kurangkan keguguran rambut, n no more itchy, saya pon guna la shampoo ni.. Result nye sgt memberangsangkan!!! Sume orang tahu shampoo Head and Shoulders ni mmg sgt terkenal untuk atasi masalah kelemumur.. Shampoo ni antara yang terbaik penah saya pakai n till now i still use it... hihihihihihi~~~ utk dptkan result yg bgs, better guna skali ngan conditioner nye... rambut mmg totally lembut, smooth, n x kering...

Wahhhhh~~~ banyaknye shampoo yg saya penah guna~~ hahahahhaha~~ Well, i hope this story sedikit sebanyak membantu anda.. Perkara yang paling penting ingin saya tekankan ialah setiap orang mempunyai pandangan berbeza tentang penggunaan sesuatu produk yang digunakan.. Semua yang dinyatakan di atas adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri ketika menggunakan produk2 tersebut... tq coz view my blog~~ :D

13 comments:

  1. Sy pon sama suka tukar syampoo...yg paling suka himalaya tapi ssh nk jumpa skrg still guna himalaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hohohoho... Skang ni pki selsun blue. try n error. not bad la shampoo tu. mmg hilang kelemumur. tp yg x bestnye bau dia yg agak kurg menyenangkan. hehehehhe~~ tp still gak pki Himalaya coz selsun blue ni pki 2 kali seminggu je.

      Delete
  2. syampu ape yg ssuai tuk kulit kepala kering dan bermasalah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu kulit kepala bermasalah, ape kate cuba selsun blue. seriously berkesan. sy pon ada masalah kulit kepala. After 2 weeks guna syampu ni, masalah kelemumur, kulit kpala gatal2 mmg hilang. syampu ni just pki 2 kali seminggu je. syampu ni ada jual kt watsons n guardian

      Delete
  3. Replies
    1. x mahal la dear. around RM 16 je. ok la. ley thn more than a month. cuma bau dia je la x bpe best. kekekekke

      Delete
  4. ok..thanks..sy akan cuba.. :D

    ReplyDelete
  5. Your post help me to make my decision..hehe.sy pilih head n shoulders!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya.. gunakan tanpa was2. guna shampoo n conditioner klu nk rambut halus, lembut n x de kelemumur. tp klu kelemumur dan kulit kepala gatal tahap mahadewa, sy suggest awk pki selsun blue. sy dh pki. mmg terbaik. tp x syoknya rambut jadi kering. seb bek shampoo tu kene pki 2 kali seminggu.

      Delete
  6. Untuk rmbut gugur mcm mane ye???rmbt sy ni kering n kulit kpale pn kering..x tau nk gune shampo ape da..td beli Shampo exra care..bru nk cube..hurm pening da kpale ni pk

    ReplyDelete
  7. salam.saya ada mslah dgn rmbut saya ni . rmbut saya kerinting dah tuu kusut dan kering serta kembang . memg mslah sngguh . jadi saya nk tnya solution yg baik utk mslah saya ni . mohon bantuan :)

    ReplyDelete
  8. hi.sy ada masalah rambut kelemumur,rambut gugur n berminyak...syampoo yg paling sesuai?sy pun selalu tukar2 syampoo utk mencari kesesuaian..boleh x suggest syampoo yg terbaik?..:)

    ReplyDelete